Производството в съда е образувано по протест на прокурор при Районна прокуратура, гр. Ямбол. В него се твърди, че приетото от ОбС – Ямбол изменение противоречи на нормативен акт от по-висока степен, а именно – на чл. 1, ал. 4 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), съдържащ забрана за изменения в приетите от общинския съвет размер и начин на определяне на местните данъци в течение на годината. Административният съд счита, че протестът на прокурора е основателен. Според съдебния състав приетото от Общински съвет – Ямбол изменение на данъка се явява незаконосъобразно като противоречащо на норма от по-висок ранг. Актът подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от съобщаването му.
На последното си заседание от 22 април обаче ОбС гласува ново решение, според което увеличението на данъка влиза в сила от 1 януари 2021 г. С това казусът става все по-заплетен. Със сигурност средствата, постъпили до края на миналата година, са събрани в нарушение на закона. Проблемът вече бе разискван на едно от заседанията на местния парламент. Тогава стана ясно, че постъпленията са около 10 хил. лв., надвнесеният данък няма да се връща на платилите го лица, а ще бъде прихващан и то само, ако изрично бъде поискано това. Съществуват основателни съмнения обаче, че увеличението на данъка продължава да е незаконосъобразно. Същевременно той пак се събира в по-големия си размер, което пряко ощетява гражданите и бизнеса при сделки с недвижимо имущество, в случай, че решението на първоинстанционния съд бъде потвърдено.