Трябва ли и кога шофьорите да изключват ESP-то през зимата

NetNews

Повечето шофьори знаят какво е ESP (електронна стабилизираща програма, на английски: Electronic Stability Program). Но много съвременни шофьори дори не подозират, че тяхната „способност за шофиране през зимата“ е основно заслугата на този електронен асистент. Има обаче доста голям брой шофьори, които редовно го изключват при по-тежки зимни условия.

Като начало нека дефинираме какво е ESP. Електронната стабилизираща програма има за задача да поддържа колата в даден курс по време на шофиране. Главно чрез борба с приплъзването на колелата спрямо пътя. За целта системата използва както спиране на прекалено въртящото се колело с помощта на спирачните механизми, така и намаляване на тягата от двигателя.

Всъщност това, което водачът най-често усеща, когато се задейства ESP е, че при натискане на педала на газа вместо уверен рев на двигателя и набор от обороти на коляновия вал, получавате неразбираемо „мърморене“ практически на празен ход и – без ускорение.

ESP е този, който „ще удуши“ двигателя, като открие приплъзване на задвижващите колела. Именно поради тези навици на електрониката, много шофьори я изключват през зимата. Мнозина правят това, когато колата не може да потегли, намирайки се в снежна преспа или пък го правят пред заледен склон.

В повечето случаи такива препятствия могат да бъдат преодолени само като позволите на колелата да се пробуксуват. Но някои водачи натискат бутона „ESP OFF“ и когато няма проблеми от този вид, а просто да покарат по заснежен, но напълно равен път.

Тези шофьори разбират (или по-скоро си мислят, че разбират) как и защо една кола се държи по един или друг начин на хлъзгав път. И са уверени, че те могат да я контролират адекватно при всякакви условия, по-добре от електрониката. В по-голяма част от случаите това обаче не е така. От друга страна трябва да знаете, че и възможностите на ESP далеч не са неограничени.

Принципно опитен шофьор, „играейки“ с педала на газта, може, например, да „извади“ автомобил, който неконтролируемо се е плъзнал в завой. Или просто ще може да премине завоя с т.нар. контролиран дрифт, ако не е имал време да се забави преди това до ниво, приемливо за нормално вземане на кривата. Да, и ускорението от място с деактивиран ESP по правило се оказва по-бързо – разбира се, с подходящите умения.

Като цяло обаче изключването на този електронен асистент през зимата не е оправдано. По-конкретно то е оправдано само в някои ситуации и то само за онези, които са започнали шофьорската си кариера с поне няколко години целогодишно шофиране на Жигули, например. Или са завършили курсове за екстремно шофиране.

Понякога дори и с включено ESP са достатъчни няколко наистина нервни движения на кормилното управление, за да може електронният помощник да стане също толкова безсилен, точно колкото водача.

Източник fakti.bg / Уведомете за фалшива новина

Сподели статията, нека повече хора узнаят!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Next Post

Зеленият чай е враг номер 1 на белите зъби

Всички знаем, че кафето не е полезно за мечтания съвършен бял вид на зъбите, т.е. то е един от основните виновници за жълтите зъби. Но това, което мнозина не знаят, е, че друга много здравословна напитка е враг №1 на белите зъби, пише БГНЕС. Това са чайовете, които поради определени […]