Новият директор на „Български пощи” Богдан Теофанидис със специално интервю за NOVA. Още с встъпването си в длъжност той е разпоредил пълна проверка в държавното дружество, за да стане ясно кой е виновен за срива след хакерската атака и кой трябва да поеме отговорност.
„Това, в което мога да ви уверя, е, че новото ръководство ще търси навсякъде. Дали е в сертификатите за сигурност, които са давани на „Български пощи”. Или е човешка грешка, немарливост, недофинансиране, може би. Всичко това подлежи на проверка, резултатите от която ще бъдат оповестени”, подчертава Теофанидис.
„Предвид тежката ситуация с хакерската атака, първата цел на новото ръководство е да се справи максимално бързо с последствията от нея”, обеща новият директор на „Български пощи”.
Забавената реакция на служителите след задействането на атаката е довела до пълния срив, сочат проверките до момента.
„Видно е също, без да бъдем експерти, че мерките за сигурност са били неглижирани и това е една от причините за мащаба на пораженията на тази атака”, обяснява той.
Държавната агенция за национална сигурност е знаела за атаката 12 часа преди тя да се случи. Това обяви председателят ѝ Пламен Тончев. ДАНС е предложила и помощ, но от Пощите са отговорили, че ще се справят сами. Все още не е ясно кой е взел това решение.
34-годишният Теофанидис е финансов и дигитален експерт с над 10-годишен опит в международни компании. Никога не е работил в държавно дружество.
„Съгласих се да поема „Български пощи”, защото споделям мисията да възродим и да реанимираме дружеството и то да заеме правилното място в държавата – като институция от една страна, и като търговско дружество – от друга”, обясни Теофанидис.
„Това, което се вижда почти веднага, е наистина тежкото състояние на дружеството. Не става дума само за материалната база. Това е едно дружество, което е системно недофинансирано от държавата. Тя сякаш е била негова мащеха, а не майка. Има 13 милиона загуба”, категоричен е той.
Новото ръководство вече преразглежда всички услуги, за да ги направи по-ефективни, съвременни и ориентирани към клиента. Но задача номер едно е друга: „Да се справи максимално бързо с последствията от кибератаката, така че да може пълният набор от услуги, пълният им капацитет да бъдат използвани от българското общество”, отбеляза Теофанидис.
„Разпоредили сме коренна промяна в начина, по който „Български пощи” комуникира със своите клиенти, за да може, посредством нашия уебсайт, да информираме обществото, както и медиите, за това кои услуги работят и кои – не, в какъв размер и по какъв начин”, обясни още той.
Финалната цел е пощите да станат дигитализирани и в тях да работят мотивирани и добре подготвени специалисти. „Със сигурност това е основен приоритет на новия управленски екип, а смятам – и на правителството – да върнем този имидж, да върнем доверието на държавния пощенски оператор”, каза новият директор.
Преобразяването на „Български пощи” ще се фокусира върху основното им предимство – че само с тях може да се изпращат и получават пратки от цял свят. А сигурността ще се гарантира от експерти с голям опит, обещава Теофанидис.
Той е назначен временно до провеждане на конкурс. Дали това ръководството ще участва в него – все още не е взело решение.