Трябва ли да се сменя маслото на автоматик, вариатор, „робот“?

NetNews

Повечето съвременни автоматични трансмисии се считат за необслужвани от производителите, но в някои случаи все още се изисква смяна на маслото. А за кутии на по-стари автомобили такава процедура е пряко предвидена в наръчника да поддръжката им. Процедурата за смяна на маслото в кутията е по-сложна, отколкото в двигателя и зависи от вида на агрегата.

Стари и нови: каква е разликата

По правило течности на минерална основа се сипваха в автоматични трансмисии на доста стари автомобили, и маслото трябваше да се сменя на интервали от 30–45 хиляди километра. Съвременните кутии използват синтетични масла с дълъг експлоатационен живот, така че днес производителите препоръчват или да сменя маслото много по-рядко, например на всеки 60 или 120 хиляди км, или изобщо не предвиждат рутинна смяна на маслото в автоматичната трансмисия за целия експлоатационен живот на автомобила.

Като цяло можем да приемем, че с очакван експлоатационен живот от около десет години, пробегът на автомобила преди основен ремонт ще бъде най-малко 150-200 хиляди километра. За да се избегнат разходите за скъпи ремонти при автоматиците, експертите все пак препоръчват периодична смяна на маслото, дори в "необслужваеми" кутии, особено предвид факта, че има техническа възможност за подмяна на всички такива агрегати. За съвременните кутии се препоръчва първите две замени да се правят на всеки 60 хиляди километра, а след 120 хиляди километра пробег – да се намали интервалът до 30-40 хиляди километра.

Защо изобщо да сменяте маслото в трансмисията

Във всяка кутия има триещи се части, които постепенно се износват и замърсяват маслото. Частиците метал се улавят от специални магнитни филтри в корпуса на редуктора, но с течение на времето някои отломки могат да запушат филтър, маслени канали или да доведат до повреди в механизмите за управление. Налягането на маслото спада, работата на скоростната кутия се влошава, а механичните части се разрушават.

Динамичното шофиране, шофирането в задръствания, тегленето на ремарке или шофирането извън пътя създават още повече стрес върху трансмисията, което води до ускорено износване. Смяната на маслото при такива условия ви позволява да почистите уреда отвътре и да удължите експлоатационния му живот, поради което при големи натоварвания е необходимо да го сменяте още по-често. И накрая, силно се препоръчва да смените маслото при покупка на употребяван автомобил, тъй като не е известно при какви условия и как е обслужвана трансмисията преди това.

Пълна и частична подмяна: как да го направите правилно

Има два метода за смяна на маслото в автоматичните трансмисии. Първият е метод за частична подмяна, когато течността се отстранява само от картера през изпускателната пробка, но в същото време около една трета от старото масло остава в недрата на устройството. Това е превантивна мярка, която ви позволява само да актуализирате течността, но дори при този метод е силно препоръчително да премахнете картера и да почистите или замените магнитния филтър. При автомобили с голям пробег се препоръчва да повторите процедурата, за да увеличите дела на свежата течност в кутията и да отстраните металните остатъци.

Вторият метод е пълна подмяна с промиване на уреда, което се извършва с помощта на специална инсталация. Течността се изкарва от трансмисията под налягане, докато двигателят работи. Този метод е по-скъп и изисква от 10 до 20 литра масло, но почти гарантира цялостно почистване на кутията от гореописаните частици.

Възможно ли е да се "убие" автоматичната скоростна кутия с ново масло

Вероятността за разваляне на трансмисията наистина съществува, но ние говорим за работещи агрегати с голям пробег от около 200 хил. км, в които маслото не е сменяно отдавна. В такива кутии ново масло с добри детергентни свойства бързо измива всички замърсявания от износващи се части, но също така може бързо да ги прехвърли на по-тясно място и да запуши маслените канали. Резултатът може да бъде катастрофален.

Друг проблем може да бъде свързан с функцията на електрониката. Когато комплектите на скоростната кутия се износят, електрониката постепенно повишава налягането на маслото и след измиване на агрегата и смяна на течността, налягането в автоматичната скоростна кутия може да е твърде високо, което води до бързи повреди на основни части. Ето защо след пълна смяна на маслото е наложително да нулирате електрониката на кутията, като се свържете с контролния блок.

Трябва ли да сменя маслото във вариатора

Устройството и принципът на действие на т.нар. безстепенна трансмисия се различават от класическата хидромеханична автоматична трансмисия, но изискванията за качество и чистота на маслото във вариаторите са още по-високи. Маслото във вариаторите също участва в процеса на предаване на въртящия момент. Мръсното масло може да запуши елементите на редуктора със субпродукти от износването, налягането ще падне, ремъкът ще остане без смазване и бързо ще повреди ролките.

Производителите препоръчват смяна на течността по време на рутинна поддръжка на всеки 60-80 хиляди километра, а специализираните експерти предлагат това да се прави един и половина пъти по-често. Процедурата е малко по-опростена и не изисква специално оборудване: трябва да развиете дренажния щепсел, да източите основната част на маслото, след това да развиете дренажа, след това масления съд на кутията, източвате остатъците, почиствате или сменяте филтрите.

Какво да правим с роботизирана кутия

Устройството „робот“ е още по-просто. Кутиите с един съединител се обслужват съгласно механичните правила, но трансмисиите с два съединителя могат да имат свои собствени нюанси. Така че "роботите" със съединители в маслена баня са по-взискателни към качеството на маслото, тъй като течността не само осигурява смазване и охлаждане на дисковете, но и циркулира чрез хидравлична маслена помпа, която се заменя с електрическа в кутиите със сухи съединители. Освен това остатъците от износването на съединителя замърсяват маслото по-бързо.

Собствени разпоредби, например, Volkswagen не предписва смяна на маслото в кутията, но експертите препоръчват смяната на маслото в "роботите" на VW поне толкова често, колкото при механичните скоростни кутии. В случай на "сухи" съединители, интервалът за смяна може да бъде до 80 хиляди км, а за "мокър" – 60 хиляди километра. Процесът на подмяна не се различава от този при механичната скоростна кутия, но при вариантите с "мокър" съединител има нюанс: различни течности се изливат в кутията и механизма за мехатроника, така че процесът логично е разделен на две еднакви части. Не се изисква обаче разглобяване на самата кутия.

Източник fakti.bg / Уведомете за фалшива новина

Сподели статията, нека повече хора узнаят!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Next Post

До 2024 година: Още 700 MW вятърни,1 600 MW соларни и 219 MW мощности от биомаса

Инсталираните мощности за производство на ток от възобновяеми енергийни източници са около 1800 мегавата към края на миналата година, което е около една пета от всички мощности в страната. Това съобщи за БНР изпълнителният директор на Електроенергийния системен оператор Ангелин Цачев. От тях 1100 мегавата са във фотоволтаични централи, а […]