Сугестопедията е комбинация между педагогика, психология и изкуство и е призната за оригинална образователна система от ЮНЕСКО през 1978 г. Неин създател е проф. д-р Георги Лозанов, който започва с изследвания върху неизползваните възможности на човешката личност и безопасното достигане до тях. Самата дума сугестопедия произлиза от лат. дума suggero, suggest, suggestum, което означава внушавам. Д-р Лозанов развива сугестопедията паралелно със сугестологията, която е негово научно откритие и житейска мисия.
Сугестопедията на д-р Лозанов е цялостна методика със свои правила и закони. Най-добри резултати тя дава в чуждоезиковото обучение, където за кратък период се усвоява голям обем от знания и се преодолява лесно бариерата за говорене на различен от майчиния език. Проучванията на професора и екипа му са съсредоточени и в областта на началната училищна педагогика и именно затова учителите от сливенското училище „Константин Константинов“ решават да я приложат на практика.
Проф. д-р Г. Лозанов
Защо са избрали именно сугестопедията? Защото този метод предлага учене с радост, което е много по-бързо и води до разкриване на творческия потенциал на личността. Това е учене без умора, съпроводено с ефект на релаксация, както и с намаляване на агресивните тенденции у учениците, т.е. има психотерапевтичен и цялостен положителен ефект върху личността.
Ето част от впечатленията на Светлана Колева – старши начален учител в ОУ „П. Р. Славейков” – Ямбол, която присъства на открития урок:
„За откритите уроци децата бяха облечени в красиви дрехи и униформени блузки в розово и лилаво. Според сугестопедията е нужно за оптимално протичане на урока всички да са в естетически издържан вид, както децата, така и педагозите. Вече споменах, че учителките на два пъти се преобличаха в костюми и рокли още на първия урок. Той бе структуриран като едно пътешествие в света на книгите и се проведе в специален кът за четене, обзаведен с много красиви стелажи за книги, фототапет и барбарони за сядане.
Децата бяха по земята и по барбароните, чувстваха се комфортно, звучеше тиха музика. Средата бе предразполагаща. Заглавието на приказката беше „Кралица Омраза и Кралица Любов“ – очевидно темата на произведението бе глобална”.
В сугестопедията се използва музика, картини, фотографии, театрални постановки, танци, литературно и всякакъв вид изкуство, което създава приятна атмосфера и условия за повишена възприемчивост и комуникативна активност, като предизвиква оптимална психорелаксация. Чрез изкуството се премахват бариерите, свързани със страх от учене или страх от говорене и общуване на чужд език. По думите на директора Илиана Бицова, ОУ „П. Р. Славейков” все повече залага на иновациите, като целта е да се превърне във водещо иновативно училище в Ямбол и региона.