Христо Иванов към ЕК: Проверете концесията за летище „София“

NetNews

С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов.

В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София.

“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия. Пълния текст на писмото вижте тук:

ДО Г-н Хенрик Морч Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Европейска комисия

Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София

Уважаеми г-н Морч,

Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години.

Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ.

Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка.

Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.

Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант.

Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България.

Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година.

Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена.

Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София.

Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.

С уважение,

Христо Иванов

09 април 2021, петък

Източник fakti.bg / Уведомете за фалшива новина

Сподели статията, нека повече хора узнаят!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Next Post

Русия: Маневрите на военни кораби в Черно море да са в съответствие с Конвенцията от Монтрьо

Руското външно министерство изрази загриженост от увеличената активност в Черно море на правителства, които нямат граници във водния басейн. Това предаде агенция "Интерфакс", като цитира заместник-министъра на външните работи Александър Грушко. Междувременно стана ясно, че Съединените щати са информирали Турция, че ще изпратят два от своите военни кораба през Босфора […]