Христо Матанов: Признаването на Охридската архиепископия е геополитическа игра

NetNews

Вселенската патриаршия призна македонската православна църква като Охридска архиепископия.

„Тълкуването, че е призната македонска православна църква не е вярно, тъй като никъде в решението не споменават имена и етноси, тъй като това би било тълкувано като филетизъм. Така както Православната църква тълкуваше обявяването на Българската екзархия. Той признава Охридска архиепископия. Друг е въпросът, че македонските ми колеги смятат македонската църква за правоприемник на Охридската архиепископия“, обясни историкът проф. Христо Матанов в „България сутрин“.

„Охридската архиепископия е била създадена в началото на 11 век от император Василий Втори, който македонците отричат да е „българоубиец“, като правоприемник на Преславската патриаршия. За да може да обедини българските земи, които вече са под византийска власт, той създава една църква, която не е съвсем канонична, тъй като е създадена с решение на светската власт“, обясни историкът.

По думите му в този смисъл Вселенският патриарх е прав да признае Охридската епископия. Според Матанов обаче Българската църква се е мотала дълго време да признае, че е църква-майка. Гостът изтъкна, че в устава на Българската православна църква пише, че тя е правоприемник на Охридската архиепископия, а никъде в решението на Вселенския патриарх не се говори по този въпрос.

„За мен е радостно, че той е признал правоприемника. Тоест признал е Охридската архиепископия и Българската църква има законно право със свой устав да се пише за правоприемник на Охридската архиепископия заедно с другите църкви. Остава да видим как ще се развие спорът между Охридската епископия и Сръбската православна църква. В този спор се намесва и Руската църква на страната на Сърбия. В православието каквото каже светската власт, това става. Публична тайна е, че Вселенският патриарх е проукраински настроен. Неговият благодетел е кръг от Америка. Следователно става въпрос на една голяма геополитическа игра“, коментира Матанов пред Bulgaria ON AIR.

Историкът обърна внимание, че не е случаен периодът, в който се случва това нещо, защото има изострени отношения между Украйна и Русия, тоест – Руската патриаршия и Вселенската патриаршия. Той поясни, че това решение налива масло в огъня на отношенията между България и Северна Македония, защото македонците всяко нещо го тълкуват по собствен начин.

Историкът коментира и споровете в последните години дали 3 март трябва да е националният ни празник, а не примерно 24 май.

„3 март е Ден на освобождението, докато 11 май е църковният ден, в който се празнува делото на светите братя Кирил и Методий, което е общославянско. Ако 11 май се обяви за национален празник, това означава ние да честваме едни хора, чието дело има общославянско значение. Не трябва да се комплексираме от това, че Русия ни е освободила. Това е въпрос на национално самочувствие. Ние трябва да приемем този факт, а не да се мъчим да го заобикаляме“, коментира Матанов.

Сподели статията, нека повече хора узнаят!
Next Post

„Русата Златка“ показва секси форми от Дубай

Златка Райкова не спира да публикува свои секси снимки в социалните мрежи след раздялата си с Благой Георгиев, сякаш за да покаже на бившия футболист от какво се е отказал. Блондинката този път публикува кадър от върха на един от небостъргачите в Дубай, докато се разполага удобно върху дивайнче край […]