Алцахймер и деменция: Какво ги засилва и как да се предпазим?

NetNews

Деменцията и болестта на Алцхаймер са сложни невродегенеративни заболявания, които засягат милиони хора по целия свят. Има множество фактори, които могат да ускорят появата и да засилят симптомите на тези заболявания.

Ето какво може да предизвика ранните прояви на тези болести:

Генетични фактори

Генетиката играе важна роля в риска от развитие на Алцхаймер и деменция. Някои гени, като ApoE4, са свързани с по-висок риск от развитие на тези заболявания. Хората с фамилна анамнеза за деменция също са по-изложени на риск.

Възраст

Възрастта е най-значимият рисков фактор. Рискът от развитие на деменция значително нараства след 65-годишна възраст, като се удвоява на всеки пет години след тази възраст.

Сърдечно-съдови заболявания

Заболявания като хипертония, диабет, висок холестерол и сърдечно-съдови проблеми увеличават риска от деменция и Алцхаймер. Тези състояния могат да доведат до увреждане на кръвоносните съдове в мозъка, което да влоши когнитивната функция.

Начин на живот

Начинът на живот също играе ключова роля:

Нездравословна диета: Хранене с високо съдържание на наситени мазнини и захари може да увеличи риска.
Физическа неактивност: Липсата на физическа активност може да допринесе за затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания, които увеличават риска.
Пушене и алкохол: Пушенето и прекомерната консумация на алкохол също са свързани с по-висок риск от деменция.

Психологически фактори

Депресията, хроничният стрес и липсата на социални контакти могат да ускорят когнитивния спад и да увеличат риска от деменция.

Как можем да се предпазим от деменция и Алцхаймер?

Поддържане на здравословен начин на живот

Балансирана диета: Средиземноморската диета, богата на плодове, зеленчуци, риба и зехтин, е свързана с по-нисък риск от когнитивен спад.

Физическа активност: Редовната физическа активност може да подобри сърдечно-съдовото здраве и да поддържа мозъчната функция.

Когнитивни упражнения: Участието в дейности, които стимулират мозъка, като четене, игри на умения и учене на нови умения, може да подобри когнитивната резерва.

Контрол на сърдечно-съдовите рискови фактори

Редовни прегледи: Проверявайте редовно кръвното налягане, холестерола и нивата на кръвната захар.

Лечение на сърдечно-съдови заболявания: Следвайте препоръките на вашия лекар за управление на сърдечно-съдовите рискови фактори.

Поддържане на социална активност

Социални контакти: Участието в социални дейности и поддържането на социални връзки може да намали риска от деменция.

Психично здраве: Управлявайте стреса и депресията чрез терапия, медитация или други методи за релаксация.

Други превантивни мерки

Здравословен сън: Доброто количество и качество сън са важни за мозъчната функция и може да помогнат за предотвратяване на когнитивен спад.

Избягване на травми на главата: Носете каска, когато спортувате и следвайте необходимите предпазни мерки за предотвратяване на наранявания на главата.

Предприемането на тези превантивни мерки може значително да намали риска от развитие на деменция и болестта на Алцхаймер и да подобри качеството на живот. Важно е да се започне с грижа за мозъчното здраве от ранен етап, за да се радвате дълги години на добро когнитивно здраве.

Източник fakti.bg.

Сподели статията, нека повече хора узнаят!
Next Post

Генерал Уесли Кларк предупреди: Сърбия работи в интерес на Русия на Балканите, задават се нови войни

Бившият главнокомандващ силите на НАТО в Европа и американски генерал Уесли Кларк предупреди за възможността от нови конфликти на Балканите, като обвини Сърбия, че работи в интерес на Русия, съобщава босненският портал Кликс, цитиран от БТА. В интервю за Радио Свободна Европа Кларк заяви, наред с други неща, че Сърбия […]