Европейският съюз прие нови правила за експлоатация на батерии за електрически превозни средства

NetNews

Електрически автомобили, велосипеди и скутери, както и смартфони, таблети и компютри: батериите вече са навсякъде, те ни заобикалят и безшумно навлизат в ежедневието ни. Но преди всичко те са ключът към излизането от изкопаемите горива.

Ето защо Европа се стреми да стане независима от Азия, континентът, който днес доставя повечето суровини и готови батерии. За целта бяха създадени две скорошни инициативи на ЕС за регулиране на пазара на батерии и Закон за критичните суровини.

Жизнен цикъл

Първата инициатива е резолюция, която беше окончателно одобрена през юли 2023 година и влезе в сила миналия февруари. Документът включва редица правила, обхващащи целия жизнен цикъл на батериите: от производството до рециклирането, включително първичната и повторната употреба.

Целта е да се осигурят безопасни, издръжливи и конкурентни батерии. Правилата важат и за всички видове акумулатори: използвани в превозни средства, електронни устройства, промишленост и системи за стартиране, осветление и т.н.

Регламентът за батериите се основава на минимални цели, които производителите трябва да изпълнят, за да събират отпадъци (т.е. излезли от употреба батерии): 63% до 2027 г. и 73% до 2030 г. За автомобилните батерии стандартите са 51% до 2028 г. и 61% до 2031 г.

Има и цели за възстановяване на литий (50% до 2027 г. и 80% до 2031 г.) и минимални нива на рециклирано съдържание, на които трябва да отговарят батериите: 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6% за никел. За никел-кадмиевите батерии целта е 80% до 2025 г.

Разпоредбата по-специално предвижда възможност потребителят да изважда и подменя батериите на устройствата. След това има критерии за ефективност, издръжливост и безопасност, както и ограничения за опасни вещества като живак, кадмий и олово.

И накрая, има изисквания за етикетиране и информация за съставките и рециклираното съдържание. Появяват се и „електронният паспорт на батерията“ и QR кодът.

Безопасност

Втората инициатива е Законът за критичните суровини (ЗРК). Тя има за цел да осигури безопасно и стабилно снабдяване с минерали, полезни за прехода. По този начин той изброява суровините (34) и стратегическите материали (17) и определя показатели за покриване на годишното потребление на суровини.

Той също така говори за опростяване на разрешителните: максимум 27 месеца за минни проекти и 15 месеца за проекти за преработка и трансформация. „За да улеснят разработването на стратегически проекти, европейските институции определят, че държавите-членки ще установят единни звена за контакт на съответното административно ниво и на подходящия етап от веригата на стойността на критичните суровини.“

Източник fakti.bg.

Сподели статията, нека повече хора узнаят!
Next Post

Toyota пуска нов кросоувър за 9 000 евро (ВИДЕО)

Toyota подготвя компактен кросоувър купе, който ще се нарича Urban Cruiser Taisor. Представянето на модела ще се състои по-късно през април, а междувременно в YouTube канала на японския производител бе публикувано видео с новия модел. От краткото клипче става ясно, че новата Toyota Urban Cruiser Taisor ще бъде базирана на […]