Ремонтът на Дунав мост при Русе тръгна, преводачка припадна, ферибот няма

NetNews

След 70-годишна експлоатация най-после тръгна дълго чаканият основен ремонт на Дунав мост между Русе и Гюргево. Началото беше дадено от служебният министър на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова и представители на държавната и местната власт от двете страни на границата.

„Мостът на дружбата“, както беше наречен при откриването му през юни 1954 г., е важна транспортна артерия, която е част от европейския коридор IX, който тръгва от гръцкия град Александруполис, минава през България, Румъния, Молдова и украинската столица Киев, а оттам и през Москва за да стигне до финландската столица Хелзинки.

По време на официалната церемония преводчаката припадна и се наложи намесата на лекари. Въпреки че церемонията беше на българска територия румънската линейка изпревари българската, предаде БНТ.

Трудна комуникация между България и Румъния

Въпреки декларираните на думи добросъседски отношения между България и Румъния през последните дни стана ясно, че комуникацията между държавните администрации е затруднена.

Румънската страна искаше отлагане на ремонта заради летния туристически сезон и трафика. На 3 юли генералният директор на Националната компания за администрация на пътната инфраструктура (CNAIR – румънското АПИ) Кристиан Пистол съобщи, че мостът ще бъде затворен напълно за два месеца. Той се позова на информацията, която е получил от българска страна. Това изказване беше определено като „възмутително“ от посланика на България в Букурещ Радко Влайков.

По-късно CNAIR информира, че са получили официално съобщение от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), че мостът няма да бъде затворен изцяло, а само едното платно, като движението ще се редува в другото.

„Няколко часа по-късно Кристиан Пистол излезе с уточнение, че само едното платно ще бъде затваряно, но белята вече беше свършена. Веднага румънските и българските туристи започнаха да сменят своите планове“, коментира днес Радко Влайков, цитиран от БТА.

Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова повтори за пореден път, че няма да се спира движението през моста по време на основния ремонт. По думите ѝ са взети всички предпазни мерки, за да може да не се затруднява трафикът по време на активния летен туристически сезон.

„Това ще позволи на румънските туристи, които ние ценим високо у нас, по-бързо придвижване. Нашето разбирателство с Румъния е знак на добросъседство, сътрудничество и взаимопомощ. Като съседи винаги трябва да разчитаме едни на други, а най-добре е да имаш добър съсед“, каза Виолета Коритарова.

Регионалният министър увери, че за по-добър синхрон между всички отговорни институции, свързани с ремонта и трафика, ще продължат регулярните съвместни срещи с румънските власти по време на строителството. България ще подава своевременно информация към всички пътуващи, ако се налага промяна в графика на работа или пък трябва да се изпълняват дейности, които налагат затварянето на целия мост, каза Коритарова.

Без фериботната връзка Русе – Гюргево

Ремонтът на Дунав мост тръгва преди да е пусната фериботната връзка между Русе и Гюргево. Според българските власти тя се бави по вина на румънската страна, докато на наша територия всичко е готово.

Съоръжението е доста натоварено и почти през цялата година се образуват километрични колони от тирове. Ежедневно през моста само в едната посока преминават по около 5000 автомобила, от които над 1000 са тежкотоварните.

Ремонтът на съоръжението със сигурност ще забави още трафика. Шофьори на камиони се оплакват, че и преди ремонта понякога чакат по ден – два за да преминат през моста.

„Статистиката показва, че няма да намалим трафика. Надяваме се фериботната връзка да започне да работи най-скоро. Ако свалим 30 процента от тежкотоварния трафик през фериботната връзка, гарантираме нормален летен туристически сезон“, каза Виолета Коритарова. Тя допълни, че българската страна очаква румънските власти да изпълнят тяхното задължение, което са поели преди две години и да пуснат най-после ферибота.

Тъй като няма официална информация кога ще стане това Радко Влайков каза, че има и друга алтернатива – пускане на фериботната линия между Тутракан и Олтеница.

На 409 км граница само два моста

Проблем с трафика едва ли щеше да има, ако България и Румъния имаха по-добра транспортна свързаност. Но на 409 км граница между двете страни има изградени само два моста и пет ферибота, част от които не работят денонощно.

Започналият основен ремонт отново постави този въпрос във фокуса на вниманието на двете страни. От влизането им в Европейския съюз през 2007 г. не е направено нищо за транспортната свързаност освен доизграждането на моста между Видин и Калафат, отбеляза Радко Влайков.

Той припомни, че между България и Румъния има подписан меморандум от 2019 година, в който са определени пет точки за изграждане на мостове над река Дунав.

„Следващото нещо е вече започнатата работа по нов мост в района на Русе – Гюргево, тъй като това е проект не само между България и Румъния, а и на Европейската комисия. Tук, разбира се, трябва да се работи с европейски срокове, а не със сроковете, с които беше построен мостът между Видин и Калафат за 13 години след подписването“, коментира Влайков.

Ремонтът на Дунав мост – 2 години

Основният ремонт на Дунав мост при Русе ще продължи около 2 години (730 дни по договор). Строителните дейности ще се извършват без спиране на движението и затваряне на съоръжението.

На обекта ще се работи всеки ден по 10 – 12 часа на ден, през светлата част от денонощието. Почивен ден няма да има през седмицата.

Габаритът и височината на моста не позволяват безопасна работа през нощта, а опазването на живота и здравето на пътуващите и на строителите на обекта е най-важна, каза Коритарова. Тя допълни, че ако изпълнението на някои дейности може да се извърши безопасно през тъмната част на денонощието, това ще бъде направено.

Работният процес ще се организира и извършва така, че превозните средства да преминават поетапно двупосочно в платното, в което не се работи. Регулирането на трафика ще се извършва с адаптивна светофарна уредба. Тя ще може да се премества и да се разполага в съответната част на моста, която се ремонтира.

Строителните работи ще се извършват в 6 етапа на българския участък, който е с дължина от 1057 метра. В първите два е основният ремонт на естакадата на съоръжението на българска територия.

За изпълнение на дейностите ще бъде затворен участък с дължина около 400 метра. Първо ще бъде ограничено движението в лентата за вход в България, а след това за изход в посока Румъния. Прогнозният срок за изпълнение на ремонтните дейности в този участък е около 4 месеца и половина за всяка от лентите.

Техническият проект за ремонт на съоръжението предвижда цялостна подмяна на асфалтовите пластове, на панелите, хидроизолация, нови ограничителни системи, маркировка.

Изпълнител на основния ремонт на Дунав мост е ДЗЗД „Дунав мост“. Стойността на договора е 44 877 228,68 лв. с ДДС. Средствата са от бюджета на пътната агенция.

Строителният надзор се осъществява ДЗЗД „Дунав мост-ПИИ-Строл“ срещу 848 400 лв. с ДДС.

Досега на българският участък на Дунав мост са правени два ремонта. Преди 22 години е имало укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка. През последните години обаче редовно се правеха аварийни ремонти заради дупките, които се отваряха.

Източник Mediapool.bg / Уведомете за фалшива новина

Сподели статията, нека повече хора узнаят!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Next Post

"Просто ни погребете живи": Газа е в развалини

Сблъсъците между израелската армия и терористичната организация Хамас отново се ожесточават. Местни жители съобщават, че танковете навлизат все по-навътре в различни квартали на град Газа. „Къде да отидем?“ Германската обществено-правна медия АРД разказва за Мохамед Бисан. Мъжът натоварва трите си деца и покъщнината си на каруца, теглена от магаре, в […]