Тревожни сигнали за ВМФ на САЩ

NetNews

Италианската компания “Финкантиери” (Fincantieri Marinette Marine) на 12 април положи кила на фрегата с управляеми ракети “Констелейшън” (Constellation FFG 62 – “Съзвездие”) в своята корабостроителница в град Маринет в щата Уисконсин. Събитието официално даде началото на изграждането на водещия кораб от едноименния нов клас фрегати в американския флот, които се планира да играят важна роля за националната сигурност на САЩ, съобщи „Дифенс Пост“

Церемониите по полагане на кила исторически включват полагането на централната или основна трупа, образуваща гръбнака на плавателния съд, съобщава „Фокс Нюз“. За полагането на първата фрегата от класа присъстваха високопоставени офицери и представители на компанията производител. Медията цитира изпълнителния директор на корабостроителницата Марк Вандроф, който призна, че “първоначалните срокове [за завършване на проекта] бяха 2026 г. Със сигурност няма да ги спазим. ВМС смятат, че в зависимост от това как се развива положението с работната сила, може да стане чак към 2029 г. Но ние вярваме, че можем и по-бързо от това“.

„Нейвал Нюз“ припомня, че през 2020 г. ВМС на САЩ избраха италианската “Финкантиери” за победител в конкурс за изграждане на фрегати с управляеми ракети. Нови кораби са базирани с известни изменения на дизайна на фрегатите клас ФРЕММ, използвани от френския и италианския флот. „Констелейшън” и фрегатите от класа му са критично важна следваща стъпка в модернизацията на нашия инвентар от надводни кораби, увеличавайки броя на играчите на полето, достъпно в световен мащаб за нашия флот и бойни командири“, каза на церемонията министърът на военноморските сили на САЩ Карлос дел Торо.

“Дифенс Нюз” дава подробности за въоръжението на 150-метровия съд с обща проектна водоизместимост 7300 тона. Въоръжение представлява 32-зарядна универсална пускова установка Mк-41 (способна да изстрелва и ракети “Томахоук”), 16 пускови установки за противокорабни ракети, един 21-заряден зенитно-ракетен комплекс, 57-мм артилерийско оръдие, 324-мм торпедни апарати. В хангара са разположени хеликоптери (пилотирани и безпилотни) за борба с подводници.

Редица медии отбелязват с притеснение забавянията при изграждането на корабите като знак за настъпващи проблеми за американския флот на фона на готвено противопоставяне с Китай в Тихия океан.

Въпреки че Военноморските сили на САЩ поръчаха първата фрегата от клас “Констелейшън” през фискалната 2020 г. с цел първият кораб от серията да влезе в експлоатация до края на десетилетието, сега става все по-ясно, че програмата може да закъснее с поне три години и да бъде с увеличена цена, предава “Нешънъл Интерест”.

Според специализиралото се в отразяването на политиката, обществото и културата в Индо-Тихоокеанския регион онлайн списание „Дипломат“ американският флот трябва да се справи със своя нереалистичния оптимизъм. Изданието отбелязва, че вземащите решения имат навика да подценяват рисковете и да надценяват възможностите си, което често влошава преценката, а това може да повлияе отрицателно на националната сигурност. В този контекст системният оптимизъм е изкривил процесите на рационално вземане на решения около корабостроителното портфолио на ВМС.

Според “Блумбърг” корабостроителницата, изграждаща новия клас фрегати, е била затруднена от неуспех в „постигането на достатъчни нива на специализация и квалифицирана работна сила“. Корабостроителницата на “Финкантиери” в Уисконсин изпитва „безпрецедентно лошо задържане на работна сила, високи нива на текучество на кадри“, според изтекли от Пентагона данни, до които агенцията е получила достъп. Предупреждава се, че недостигът на работници в корабостроителницата е много по-голям от публично публикуваните констатации.

Това е проблем, предупреждава британският вестник “Телеграф”: “Ако Съединените щати влязат във война с Русия или Китай преди 2029 г., те няма да имат фрегати, които да ескортират кораби. Той ще трябва да възложи задачата на огромни ескадрени миноносци на стойност милиарди долара, едва 73 от които в момента са във флота – и от които останалият флот също зависи, за да придружават самолетоносачи, да свалят балистични ракети и да стрелят с крилати ракети по вражеските сили на земя. В ролята на “овчар” за търговските кораби са нужни именно фрегати.

„Брейкинг Дифенс“ обаче не смята, че проблемите в американския флот са свързани единствено с фрегатите. Изданието цитира скорошен публичен отчет за големи закъснения за ключови корабостроителни програми, като корабите от девет програми изостават. Общо ВМС прогнозира кумулативно забавяне от повече от 11 години, във време, когато законодателите и плановиците в Пентагона са съгласни, че ВМС трябва да се модернизират и да се разрастват за потенциален конфликт в Тихия океан. Сред забележителните забавяния, посочени в доклада: Първата подводница от клас “Колумбия” се очаква да закъснее между 12 и 16 месеца. Четвъртият и петият екземпляр на подводницата от клас “Вирджиния” закъсняват с 36 и 24 месеца. Първата фрегата клас “Констелейшън” изостава с 36 месеца от графика. Бъдещият самолетоносач “Ентърпрайз” закъснява с около 18 до 26 месеца.

Конгресменът Роб Уитман (републиканец от Вирджиния) каза пред „Политико“, че „нашата страна трябва да бъде изключително разочарована да види такива системни забавяния на нашите корабостроителни програми”. “Забавянията, които виждаме днес в тези програми, ще имат реални последици за нашата национална отбрана, тъй като се стремим да възпираме противници като Китай, Русия и Иран“, допълни той.

Закъсненията привлякоха вниманието на министъра на отбраната Лойд Остин. „Министърът е съсредоточен върху увеличаването на възможностите и капацитета на нашата корабостроителна индустриална база“, каза в изявление говорителят на Пентагона генерал-майор Пат Райдър.„Той продължава да работи с ръководството на флота и с индустрията, за да управлява решения, които ще намалят риска при планиране и ще отговорят на нашите изисквания за национална сигурност”, допълни представителят на ведомството.

Тъй като бюджетът за отбрана на САЩ доближава 1 трилион долара годишно, необходимостта от подобрен капацитет за корабостроене и поддръжка, за да се отговори на повишеното търсене, е от решаващо значение, отбелязва в сайта си Военноморският институт на САЩ. Нещо повече, предупреждението на цитирания в статията адмирал Фил Дейвидсън за потенциална китайска агресия срещу Тайван до 2027 г, подчертава стратегическите уязвимости, които тези забавяния могат да изострят.

Вестник “Вашингтон Екзаминър” дава обяснение за част от проблемите. Бюджетът за отбрана на администрацията на Байдън пренебрегва необходимостта от разходи за корабостроителната индустриална база и работна сила. Военноморските сили се нуждаят от по-добри способности и повече отчетност. Междувременно изданието смята, че твърде много членове на Конгреса дават приоритет на създаването на работни места в своите избирателни окръзи, връчвайки поръчки на заводи без опит, което се отразява негативно на нуждите на националната отбрана. “Флотът ни се нуждае от кораби, а не от извинения”, заключва изданието.

Източник fakti.bg.

Сподели статията, нека повече хора узнаят!
Next Post

Николай Костов със здраво конско към играчите преди днешната тренировка на Левски

Левски поднови тренировъчен режим след загубата от Черно море с 1:3 в събота. Именно поражението бе причината за здраво конско на висок тон от страна на наставника Николай Костов към футболистите преди старта на заниманието. На „сините” предстои мач с Берое Стара Загора в събота от 20:15ч. на Герена. Двубоят […]