Експерт за проблема с изграждането и мениджмънта на спортните съоръжения след прехода

NetNews

Експерт маркетинг и управление на спортни съоръжения – Ива Георгиева, изрази мнение относно проблемите с изграждането и мениджмънта на спортните съоръжения в България през последните 30 години.

Ето анализа на Ива Георгиева:

"Съвременният свят отдавна е приел, че инвестициите в спорта и неговото развитие, са основен сектор на икономическа и социална активност на развитите нации. Спортът е феномен, заради своята изключителност да активира ирационалните страсти на хората към отбори, състезания и спортисти. Той има способността да ги обединява при успехи или загуби – нещо, което не може да бъде постигнато, когато се отнася до други области на икономическа и социална дейност.

Изключително трудно е да бъде развиван спорт на международно ниво, да бъде популяризирано българското спортно майсторство, при липсата на съвременни съоръжения, лоша инфраструктура, епидемична корупция и отсъствие на професионална експертиза. Разбира се, тук трябва да бъде отдадено дължимото на онези спортове, които въпреки условията и възможностите, които страната предлага в последните 30 години, се представят достойно по света.

Случващото се в българския спорт, е в резултат от остарели формати на взаимодействие между отделните организационни структури/звена и държавата, грешни модели на управление и финансиране, които трудно биха могли да бъдат адаптирани към съвременните правила за развитие, както в професионалния, така и в масовия спорт.

Докато съвременният спорт преминаваше през еволюция, през последните 30 години, то българският и до днес се развива непоследователно, без визия за развитие в дългосрочен план. Упадъкът не се дължи единствено на липсата на инвестиции. Те са пряко свързани със създаването на качествени продукти, които биха повлияли върху нивото на спорта и косвено върху икономиката на страната.

Големият проблем е в невъзможността да бъдат създадени добри продукти. Дори и преди пандемията Ковид 19, стадионите и залите се пълнеха единствено при значими срещи, защото тези съоръжения, не са в състояние да предложат гостоприемство, комфорт, сигурност на зрителите. Емоцията на феновете и тяхната любов към отбори и спортисти, не е достатъчна, за да има качествен спорт в България и той да се развива възходящо. Спортът е бизнес за професионалисти. Експериментите се наказват.

Създаването на неефективни партньорства (ПЧП, смесени дружества и пр.), е показателен пример за поредния безполезен ход на участниците в тези кооперации, зад които в повечето случаи, прозира професионална немощ и хаотични действия.

Спортът изисква последователен, специфичен подход на управление, предшестван от детайлен анализ и оценка на съответната организация, в условия на конкурентна среда, определяне на нейните посока и цели, избор на подходяща стратегия и ефективно използване на наличните, отличителни активи. Успехът на всяка структура до голяма степен зависи от качеството на стратегическите решения на хората, които я управляват, както и от особеностите на местната икономика. Провеждането на правилна спортна политика, е определящо условие за постигане на икономическите, здравните и социални цели на страната, като пълноправен член на ЕС.

Възможностите, които програмите на Общността предоставят, несъмнено също представляват ключов инструмент за финансиране. Те са предназначени в подкрепа на целеви, структурирани проекти, с визия и измеримост в дългосрочен план. Изграждането на съоръжения „на парче“, е познат, но доказано неефективен подход, чиято цел е единствено усвояване на средства и отчитане на дейност. Безидейното строителство на зали и частично на стадиони, е тъжен, но конкретен пример за начина, по който се оползотворяват средствата за спорт. За съжаление, в България няма нито един пример за успешна практика на добре планирано, изградено и ефективно многофункционално спортно съоръжение или изграден маркетинг продукт.

Вярно планираните и правилно управлявани съоръжения, несъмнено представляват най-значимия материален ресурс в една спортна система и обществена единица, чиято структура, предназначение и функционален статус, до голяма степен определят ориентацията за програмиране още на организационен етап . Те са основен и жизненоважен източник на приходи за техния собственик (държава, община, частен инвеститор). Този факт не трябва да бъде пренебрегван. Той е ключов не само за оцеляването на съответния клуб, но и за неговата бъдеща икономическа жизненост.

Красноречив пример е българският футбол, който с малки изключения, е достигнал до най-ниските си нива на развитие, както на ниво клубен формат, така и в международен план.

Професионалният спорт е бизнес и когато той се управлява експертно, то това е предпоставка за достигане на удовлетворителни резултати, видими за феновете, икономиката и обществото. Създаването на партньорства между държава, общини и клубове, би имало смисъл, единствено ако са обосновани чрез доказано работещи практики. Предшестващо ключово условие, е необходимостта от ясна стратегия относно следващите фази на това партньорство: професионална експертиза, организационна ефективност и гарантирано финансиране. Липсата дори на едно от тези условия, обезсмисля подобни обединения.

Неефективното оползотворяване на средства, неясните критерии за управлението им (в контекста на спорта), както и липсата на конкретна програма за експлоатация на съоръженията, след като бъдат изградени, гарантира тяхната непродуктивност, уязвимост към променящите се пазарни тенденции и най-важното – загуба на най-ценния им актив – да бъдат сигурен източник на приходи.

Основната и съществена разлика между развитите европейски държави и България, е че западните системи въплъщават вековна традиция за равенство на всички форми на собственост. Системите на функциониране в спорта следват рационална икономическа ориентация, като инвестициите са предназначени за бизнес-ефективни модели. Крайната цел, е създаване на спортни проекти и изграждане на съоръжения в полза на техния собственик (държава, частен инвеститор, клуб), на обществото и най-вече на спорта. За разлика от тях, моделът в България все още е ориентиран в посока силна политическа и корпоративна промоция.

Родният спорт има спешна нужда от промяна на остарелите и неефективните модели, които не водят до нищо друго, освен до все по-силни зависимости на ниво спорт – държава – бизнес и все по-сериозно отдалечаване от добрите примери в Европа и света. Нуждата от спешно превръщане на „спортната търговия“ в спортна индустрия, би приближило, в известна степен, страната ни до утвърдените и ефективни модели. Защото спортът е отражение на националната сила и идентичност, която не бива да бъде погубвана".

Източник fakti.bg / Уведомете за фалшива новина

Сподели статията, нека повече хора узнаят!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Next Post

Ахмед Доган залага на младите депесари за парламента

ДПС ще даде път на младите надежди на партията, кат осе очаква трима лидери на младежките структури да оглавят листи. Това пък се счита за част от стратегията на почетния председател на ДПС д-р Ахмед Доган за обновяване на партията, пише epicenter.bg. Сезгин Мехмед, председател на националната младежка организация на […]