„Ефектът на червилото“: какво ни казва той за икономиката

NetNews

Ефектът на червилото е познат още от годините на Голямата депресия в САЩ, наблюдава се и след атентатите от 11 септември, виждаме го и сега. Какво ни казва червилото за състоянието на икономиката?

Инфлацията е причина мнозина изобщо да не могат да си позволят големи покупки. Но пък дребните делнични луксове – като едно ново червило – стават все по-търсени. Този феномен е известен като „ефектът на червилото“.

„Ефектът на червилото показва, че и във времена на криза на хората им се иска да си доставят някакво удоволствие, т.е. да се поглезят и да се почувстват поне малко по-добре“, обяснява Йорг Фундер от университета във Вормс.

Да бъдеш красив в некрасиви времена

При това не става дума непременно за яркочервено червило – същата работа вършат и някой парфюм или крем за лице. По официални данни миналата година продажбите на декоративна козметика в Германия са нараснали с 16 процента. И то макар като цяло потребителите да са харчили по-малко.

Експертката по капиталовите пазари Гертруд Трауд обаче изразява съмнения по отношение на значимостта на ефекта. Тя има по-скоро психологическо обяснение: „Ефектът на червилото е допълнителен, а не показателен индикатор за тенденциите в конюнктурата“. Както показват редица проучвания от последните години – именно във времената на криза жените полагат особени грижи за красотата си. „Цифрите сочат, че делът на козметиката и облеклото расте във времена на кризи.“

Ефектът е като след 11 септември

Този ефект е известен. Още по време на Голямата депресия – най-голямата икономическа криза в САЩ през 1930-те години, жените си купували повече червила. Същото се случва и след терористичните нападения от 11 септември 2001 година.

Експертът по потреблението Фундер открива проявата на ефекта и другаде – например в повишения интерес към еднодневните екскурзии, бижутата или добрата храна, т.е. насладата в най-широкия смисъл. Става дума просто за това да си доставиш някакво удоволствие.

Защо растат продажбите

Експертите казват, че миналата година осем милиона души в Германия са си купили червило, т.е. два милиона повече от 2021 година.

Но в това отношение роля вероятно е изиграло и приключването на пандемията: „Към актуалната криза би могло да се добави, че във времената след коронавируса и отпадането на маските търсенето на декоративна козметика нараства наново, защото най-накрая можем да се възползваме от нея“, посочва Трауд. Но покупката на червила не би могла да свърши работата на кристална топка, която да предскаже развитието на конюнктурата.

Източник fakti.bg.

Сподели статията, нека повече хора узнаят!
Next Post

Кирил Петков: Ще се отзовем на покана на БСП за разговори

Още не сме получили покана за разговори от БСП, но очакваме, че това ще се случи съвсем скоро. Ще се отзовем на нея. Това заяви пред журналисти в Сливен съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков, който коментира темата с връчения на левицата трети проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство, […]